Opgericht in 1887 in Oostzaan, breidde Albert Heijn de keten van levensmiddelenwinkels in het begin van de 20ste eeuw gestaag uit. In 1948 ging het bedrijf naar de beurs. In 1973 werd de naam van de houdstermaatschappij gewijzigd in Ahold en kwamen er andere activiteiten naast de supermarkten, bijvoorbeeld drogisterijketen Etos.

Ook maakte Ahold de stap naar het buitenland, onder andere naar Spanje en de Verenigde Staten. In de jaren negentig versnelde de groei met overnames in Latijns-Amerika, Centraal-Europa en Azië. In 2003 kwam de internationale expansie abrupt tot stilstand nadat bij veel van deze dochtermaatschappijen boekhoudkundige onregelmatigheden werden ontdekt. Daarna volgden jaren van herstructurering, Ahold richt zich nu alleen nog op de Verenigde Staten en Europa. In 2016 fuseerde Ahold met de Belgische Delhaize groep, die ook actief is in de VS. Het fusiebedrijf gaat Ahold Delhaize heten met het hoofdkantoor in Nederland. Momenteel behaalt Ahold Delhaize 21% van de omzet uit Nederland, 18% uit de rest van Europa en 61% uit de Verenigde Staten. De omzet over 2021 zal op ongeveer EUR 75 miljard uitkomen en er zijn ruim 400.000 medewerkers in dienst.

E-commerce

In 2001 nam Koninklijke Ahold het Amerikaanse e-commerce bedrijf Peapod over. Sinds 2017 geeft Ahold Delhaize de omzetcijfers van Peapod niet meer apart maar in de periode vanaf overname tot en met 2016 groeide de omzet met gemiddeld ruim 14% per jaar . Naast de groei van Peapod zelf heeft de ervaring van Peapod ook gezorgd voor de digitale ontwikkeling van andere dochtermaatschappijen zoals Stop&Shop en Giant Food in de VS en met afhaalpunten van Ahold Delhaize in Nederland. Ook verkoopt Peapod in samenwerking met Kraft Heinz maaltijdpakketen. In 2012 zette Ahold met de overname van bol.com voor EUR 350 miljoen een belangrijke volgende stap in de online verkoop van producten. In 2012 behaalde bol.com een omzet van EUR 400 miljoen, in 2020 was dat EUR 4,3 miljard en voor 2021 wordt een omzet van EUR 5,5 miljard verwacht. Analisten verwachten dat bol.com bij een beursgang, net als bij de overname in 2012, gewaardeerd zal worden op één keer de omzet, oftewel EUR 5,5 miljard. Daarmee wordt bol.com fors hoger gewaardeerd dan het gehele bedrijf, dat nu een beurswaarde heeft van EUR 30 miljard bij een omzet van EUR 75 miljard.

Beleggersdag

Tijdens de beleggersdag van 15 november dit jaar heeft Ahold Delhaize een aantal ambities uitgesproken. Voor de periode 2023-2025 wordt een omzetgroei van EUR 10 miljard verwacht, dit komt neer op een omzetstijging van gemiddeld 4,1% per jaar. Voor de e-commerce activiteiten verwacht Ahold Delhaize een verdubbeling van de omzet in 2025 ten opzichte van 2021. De winst per aandeel zal in de periode 2023-2025 met 7 tot 9% per jaar groeien, deels door het inkopen van eigen aandelen voor EUR 1 miljard waar Ahold begin 2022 mee start. Beleggers reageerden positief op deze ambities, het aandeel steeg op die dag met 3,5% en ook het gemiddelde koersdoel van analisten steeg met hetzelfde percentage.

Waardering

De koers/winst verhouding van het aandeel voor 2022 is 14, aanzienlijk lager dan het gemiddelde van de sector consumptiegoederen van 20 en dan het marktgemiddelde van 18. De waardering is wel vergelijkbaar met branchegenoten zoals Tesco (VK) en Kroger (VS) die ook een k/w verhouding hebben van rond de 14. Vanwege de betere geografische spreiding en het plan voor de beursgang van bol.com vinden wij een hogere waardering voor het aandeel Ahold gerechtvaardigd. Ook het dividendrendement van 3,4% voor 2022 is boven het marktgemiddelde van 1,8% en het sectorgemiddelde van 2,6%. Voor de komende jaren verwachten analisten een verdere groei voor Ahold Delhaize. De omzetgroei zal in de komende twee jaar naar verwachting 2% per jaar bedragen. Door het inkopen van eigen aandelen en het terugbrengen van de rentelasten zal de winst per aandeel met 4% per jaar kunnen groeien. Met gemiddeld 3% zal de groei van het dividend daar tussenin liggen. En zoals eerder vermeld verwacht het management verdere groei in de jaren daarna tot 2025.

Inflatie

De inflatie is inmiddels al geruime tijd hoger dan verwacht en beleidsmakers worstelen met de vraag of dit nog wel een tijdelijk fenomeen is. Of dat zij toch eerder dan verwacht het zeer ruime monetaire beleid moeten laten varen. De daaruit volgende hogere rente is niet positief voor aandelen. Anderzijds kan de nu snel oprukkende Omikron-variant van het coronavirus tot nieuwe beperkende maatregelen en leiden en een negatieve impact op de economieën hebben. Wij denken dat Ahold Delhaize in beide situaties relatief goed zal presteren. Vooral de zeer hoog gewaardeerde groeiaandelen zullen lijden onder een rentestijging. Ahold Delhaize zal daar dankzij de meer bescheiden waardering minder last van hebben. Daarbij zal Ahold door inflatie stijgende inkoopprijzen en en loonkosten dankzij de sterke marktposities beter door kunnen berekenen in de prijzen dan veel andere bedrijven. En als verkoper van dagelijkse benodigdheden is de omzet van Ahold Delhaize minder gevoelig bij een minder gunstig economisch scenario. Door deze kwaliteiten en het fraaie dividendrendement van 3,4% voor 2022 vinden wij het aandeel koopwaardig.